A - Turbians

Desnivell: 400 m

Inici i fi: Aparcament Coll d’Escriga
Track Wikiloc: https://ja.cat/wu3GS
Punts d’interès: Ermita romàtica de Sant Miquel de Turbians, mirador Albert Arilla i coll de Turbians.

Sortirem de l’aparcament del Coll d’Escriga, travessarem la carretera, travessarem un camp, el camí es bifurca, ara agafarem el de la dreta que és de baixada i que ens portarà fins al Mirador Albert Arilla. Des d’aquí baixarem direcció a l’església romànica de Sant Miquel de Turbians, fins a sortir un prat amb vistes al Pedraforca, Comabona... Al coll de Sant Miquel, el camí tomba a l’esquerra i passa per una zona d’alzines i roures. Més endavant el camí s’obre i passarem per una feixa on hi ha una petita colònia de trèmols; al cap de poc sortirem a una pista, continuarem a la dreta; una mica més endavant agafarem un trencall a l’esquerra en direcció a cal Ralé. Per sota de la casa i en direcció est, el camí va pujant per una zona de bosc. Arribarem a un punt on el camí va a parar a una pista; la seguirem un tros i, tot seguit, agafarem un caminet que surt a l’esquerra i passa per una font: la font de cal Pere Vilella. El camí s’enfila pel bosc fins a sortir al coll de Turbians.

Una vegada som al coll, hem d’agafar el camí que marxa a l’esquerra, en direcció a la roca Tiraval. A cinc minuts del coll deixarem aquest camí i agafarem un corriol a l’esquerra que va pujant pel bosc fins arribar a coll de la Culledassa. Arribarem al cap del Cau. Aquí ens tirarem una mica a la dreta i passarem pel costat d’una bassa; continuarem carenejant, passarem per la plana del Cau; a partir d’aquest punt el camí va baixant. Passarem per les runes d’una casa (la Portella). Des d’aquí girarem a l’esquerra i arribarem al lloc de sortida